Wat is CRO eigenlijk?

27 juli 2020

Wanneer we het over CRO hebben, bedoelen we het onderdeel van online marketing waarvan eigenlijk niemand een duidelijk beeld heeft. Zoekmachine optimalisatie of social advertenties zijn vaak nog wel bekend, maar CRO niet zo. In deze blog leggen we het je uit, dus lees gauw door!

Conversies

De vraag wat betekent CRO begint met de vraag: wat zijn conversies? Een conversie is een online marketing term. Een conversie is de gebeurtenis waarbij een websitebezoeker een bepaald doel behaald. Denk aan het kopen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Het percentage van de bezoekers die tot een conversie overgaan noemen we dan ook het conversiepercentage.

De ratio optimaliseren

Wanneer we proberen het conversie percentage te optimaliseren, hebben we de C, R en O uit CRO bij elkaar. Je probeert dus te zorgen dat een groter deel van de websitebezoekers ook daadwerkelijk overgaat tot een conversie: het belangrijkste doel van jouw website! Dit kun je op een heleboel verschillende manieren doen. Vaak worden er kleine aanpassingen gedaan op testbasis, waarna deze over de gehele site worden geïmplementeerd wanneer de test positief blijkt.

Interessanter met meer websitebezoekers

Omdat het om een percentage gaat, is CRO veel interessanter naarmate een website meer bezoekers heeft. Een half procent op 100 bezoekers maakt weinig verschil, maar met 10.000 bezoekers zal een half procent extra op het conversiepercentage een flinke conversiestijging betekenen!

Een specialist is aan te raden

Wanneer je serieus aan de slag wilt gaan met CRO is het aan te raden om, in ieder geval in het begin, een conversie optimalisatie specialist in te schakelen. Deze kan een goede analyse maken van de website en je een beeld geven van de zaken waar je het eerst mee kunt gaan testen, alsmede je helpen om zoveel mogelijk resultaat te behalen natuurlijk.

Geen reacties

Reacties zijn gesloten.