Wat is klantenservice?

Je hebt het bijna overal en je hoort het steeds meer: klantenservice. Maar wat is klantenservice? Dat heeft natuurlijk met klanten te maken. Zoals de term eigenlijk al impliceert. Wie die klanten zijn, hangt natuurlijk af van het bedrijf. Er zijn bijvoorbeeld webshops met klantenservice die zich bezig houden met de consument als klant, maar in grote bedrijven die zich bezig houden met import en export kunnen andere bedrijven weer klanten zijn. Over het algemeen is de klantenservice voor individuele klanten, of dit nou particuliere of zakelijke klanten zijn.

Voor bedrijven en particulieren

Het grootste deel van de klantenservice richt zich op de particuliere consument. Wat klantenservice is, is dan het helpen van deze mensen. Bij webshops of winkels bijvoorbeeld als er een klacht over een product of levering is. Of wanneer ze gewoon een vraag hebben. Maar de klantenservice kan ook gaan om diensten in plaats van producten. Denk bijvoorbeeld aan verzekeringen, energieleveranciers, providers en dat soort dingen. Dan is de klantenservice er om te adviseren of te helpen bij problemen of vragen.

Wat kun je verwachten van klantenservice

Bij de klantenservice kun je verwachten dat je vriendelijk wordt behandeld. Als klantenservice medewerker zul je ook klantvriendelijk moeten zijn. De klantenservice moet de klant begrijpen, op een vriendelijke manier communiceren en meteen kunnen handelen. Duidelijke communicatie is van groot belang in de klantenservice. Wil je meer weten over wat klantenservice is of ben je benieuwd of een baan in de klantenservice misschien iets voor jou is? Kijk dan eens naar deze pagina.